יום רביעי, 4 בספטמבר 2013

FreeNAS Guide




בהמשך למאמר MyCloud Guide (עבר קצת זמן...) הקמתי סביבה וירטואלית חינמית בעזרת ProxMox שמבוסס על KVM הפעם אתמקד על שירותי הקבצים בענן בעזרת סביבה חינמית נוספת שנקראת FreeNAS שמבוססת על FreeBSD ומאפשרת להגדיר שטחי אחסון שונים לסביבה הוירטואלית או בכלל לסביבת העבודה.

Network Attach Storage

רכיבי אחסון חיצוניים שנתונים שירותים שונים ע"ג הרשת ומאפשרים לשרתים ולסביבות עבודה לגשת למשאב בעזרת חיבורים סטנדרטים ואינם תלויים בשרת עצמו, מפרידים את שטח האחסון מהשרת שיוכל לבצע את המשימה שאליה הוא נדרש מבלי לנהל את הבקשות לכתיבה ולקריאה שאותן שולחים לשרת אחר שזה תפקידו.



ניתן להוריד את קובץ ה ISO מכאן, הפרוצדורה חוזרת על עצמה כמו שראינו בעבר, צורבים את ISO לדיסק ונותנים לו לרוץ במקרה שלי לצורך הדוגמה עשיתי את ההתקנה על תחנה וירטואלית.



שימו לב - צריכים לפחות 2 כוננים , על אחד מהם מתקינים את מערכת ההפעלה שלא תופסת יותר מידי ,והשני הוא שטח האחסון המרכזי, ניתן לחבר מספר דיסקים ב Raid על מנת לשמור על אמינות אבל על זה נדבר במאמרים הבאים.



בסיום טעינת המערכת מקבילים כתובת שדרכה מנהלים את ה Storage מהדפדפן , הממשק מאוד ידידותי וניתן לעשות איתו המון, ניתן להוריד Plugins עבור שירותים מיוחדים כמו BitTorrent , Streaming וכו'.



על מנת לבנות את ה Share הראשון יש להגדיר תחילה Volume עבור הדיסק, לצורך הדוגמה יצרתי דיסק בפורמט של UFS - Unix File System אבל ניתן לבחור פורמטים נוספים כמו NTFS - New Technology Files System שפותחה ע"י Microsoft.



ההרשאות מבוססות על Unix לצורך הדוגמה נתתי הרשאה 777 שמאפשרת קריאה וכתיבה של כל אחד, על מנת לאבטח את המערכת מומלץ ליצור פרופיל של משתמש חדש ולתת את ההרשאות המתאימות.



המערכת יודעת לתת שירותי CIFS - Common Internet File System שמתאימים למערכות Windows אבל גם שירותי NFS - Network File System עבור מערכות Linux שגם נתמכים ע"י Microsoft אבל מצריכים את ההתקנה של Service For Network File System כחלק מה Features שמגיעים עם מערכת ההפעלה, במקרה שלי יצרתי Share חדש מסוג CIFS ונתתי גישה עבור Guest User שזו הרשאה נוספת ברמת הפרוטוקול.



ניתן להוסיף עוד שירותים מגוונים על גבי שטח האחסון כמו FTP, NFS,ISCSI  וכדומה.




זהו ה Share מוכן לעבודה, אין כסף!


סיכום

מערכות אחסון הם עסק יקר מאוד אז אם יש ברשותכם מחשב ישן עם כמה כוננים מיותרים אתם יכולים לבנות לכם אחלה מכונת אחסון נוחה עבור כל המידע שלכם, יש גם המון חברות מסחריות שהטמיעו את המוצר כמו דיסני, האומות המאוחדות ועוד כל מיני גופים גדולים אחרים, היעוד של מערכת ההפעלה  כ OpenSource מאפשר לפתח פתרונות אחסון אמינים וזולים לפי דרישת הלקוח.

לאתר הרשמי


שנה טובה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה